play

Jalankulkijalla on ”etukävelyoikeus”

Aki Jormalainen oli lenkillä koiransa Hertan kanssa perjantai-iltapävänä Lehmossa. Jormalainen kokee, että lähinnä tutut autoilijat väistävät häntä suojatiellä, muut eivät juurikaan.

Aki Jormalainen oli lenkillä koiransa Hertan kanssa perjantai-iltapävänä Lehmossa. Jormalainen kokee, että lähinnä tutut autoilijat väistävät häntä suojatiellä, muut eivät juurikaan. Kuva: Tea Ikonen

Tea Ikonen

Juho Nousiainen kävelee Kylmäojan lenkkiä perjantaisena iltapäivänä Lehmossa. Välillä matka kulkee suojatien kautta. Sen kohdalla hän kokee saavansa ylittää ajoradan melko rauhassa.

– Kyllähän ne autoilijat pääasiassa väistävät, mies kiittelee.

Myös Leena Eronen kokee, että autoilijat väistävät häntä yleensä suojatiellä.

– Kävelen viiden kilometrin lenkin noin neljä kertaa viikossa. Tällä lenkillä tosin ei ole hirveästi suojateitä.

Aki Jormalaisella sen sijaan on toisenlainen kokemus.

– Pari tuttua autoilijaa pysähtyy antamaan tietä, mutta eivätpä nuo muut oikeastaan huomioi jalankulkijoita, Jormalainen toteaa.

Nousiaisella, Erosella ja Jormalaisella on kokemusta myös autoilijan näkökulmasta. Kaikki kertovat antavansa tietä suojatien kulkijoille. Tosin Nousiainen ja Jormalainen kokevat, että monet jalankulkijat ylittävät tien melko huolettomasti.

– Kävelijät eivät välillä katso, tuleeko autoa, Jormalainen harmittelee.

Sen sijaan Lehmon koululaiset saavat Nousiaiselta kiitosta.

– Lapset katsovat tarkasti, antaako lähestyvä auto tietä. Minä huiskautan heille kädellä, että saavat mennä, hän toteaa.

Pyri vuorovaikutukseen

Yhteyspäällikkö Tuula Taskinen Liikenneturvan Kuopion toimipisteeltä kannustaa autoilijoita vuorovaikutukseen suojatietä lähestyvän jalankulkijan kanssa.

– Autoilijoille terveisiä, että hiljentäkää aina, kun lähestytte suojatietä ja tarkistakaa, onko suojatielle tulossa jalankulkijoita, pyöräilijöitä tai sähköpotkulautailijoita, Taskinen toteaa.

Tieliikennelain mukaan ajoneuvon kuljettajan on annettava tietä jalankulkijalle, joka on suojatiellä tai valmistautuu menemään sille. Väistämissäännön noudattamatta jättäminen on autoilijalta piittaamatonta käytöstä.

Sen sijaan polkupyörä ja sähköpotkulauta ovat ajoneuvoja, joilla liikkuvien on syytä hallita väistämissäännöt. Taskinen kannustaa heitä tarkkaavaisuuteen ja keskittymään muuhun liikenteeseen.

Kun lapset siirtyvät kevään myötä pyöräilemään kouluun, Taskinen toivoo, että perheissä käytäisiin yhdessä taas läpi koulutie ja mietittäisiin siihen liittyvät vaaranpaikat.

– Puhelin ja kuulokkeet reppuun! Kääntyvien ajoneuvojen osalta teroittaisin heille vuorovaikutuksen merkitystä. Ei mennä tien yli, ennen kuin on varmaa, että kääntyvä ajoneuvo on heidät huomannut!

Henkilövahingot kasvussa

Taskisen mukaan suojateillä on viimeisten kolmen vuoden aikana kuollut keskimäärin viisi ihmistä vuosittain. Loukkaantuneita on vuosittain lähes 150, ja heistä vakavasti loukkaantuneita on lähes 20.

Suojateillä tapahtuneiden henkilövahinkojen määrä kasvoi ennakkotietojen mukaan 20 prosentilla vuonna 2023 koko maassa. Nousu on Taskisen mukaan huomattava.

Huolestuttavaa on, että suojatiellä loukkaantuneiden lasten määrä kaksinkertaistui edelliseen vuoteen verrattuna.

Menehtyneistä 70 prosenttia oli kuitenkin ikääntyneitä. Loukkaantuneissa heidän osuutensa oli 30 prosenttia. Ikääntyneiden suuri osuus johtuu muun muassa siitä, että he ovat liikkeissään, havaintojen tekemisessä ja reagoinnissa hitaampia kuin nuoremmat sekä myös hauraampia.

Liikenneturvallisuuden parantamisessa keinolistan kärjessä ovatkin maltilliset taajamanopeudet ja niiden valvonta.

– Jos nopeudet nousevat, myös riskit lisääntyvät, jarrutusmatkat pitenevät ja törmäysvoimat nousevat, Taskinen muistuttaa.

Haemme jutun kohta
Haemme jutun kohta
Haemme jutun kohta
Haemme jutun kohta
Haemme jutun kohta
Haemme jutun kohta
Haemme jutun kohta